Förpackningsstrategi: Tips för nystartad e-handel

15 september, 2023 • 4 minuters läsning

Har du nyligen startat e-handel? Vi vill börja med att säga grattis till att du tagit steg till att driva din nystartade e-handel. Nu är det också dags för dig att börja fundera över vilket emballage du ska använda för att skicka dina varor och produkter. Frågorna kan vara många alltifrån vilken typ av emballage du behöver, hur du ska packa dina produkter på bästa sätt till vad kostar emballage. 

För att överhuvudtaget kunna skicka dina produkter, utan att de kommer fram helt trasiga, behöver du någon form av emballage. När du ska välja vilket emballage behöver du ta hänsyn till flera olika faktorer.

Vi har lång erfarenhet av att hjälpa dig hitta rätt emballage och har hjälpt tusentals kunder att förbättra sin process. Därför har vi också tagit fram några tips för e-handlare som står inför valet av förpackningsmaterial.

Här är fem viktiga punkter att utgå ifrån.

 

1.  Skapa en förpackningsstrategi för ditt företag

Som en stadig grund för din e-handel är det bra att sätta upp en förpackningsstrategi redan från början. Detta gör att du kan säkerställa att dina förpackningar är effektiva och passar för ditt företagsbehov. Några funderingar som är bra att ha med när du sätter upp strategin är vad som är viktigt för ert företag när det gäller förpackningen. Tänker ni att emballaget ska vara en del av kundupplevelsen eller ska förpackningen enbart fungera som transportemballage som tar produkten från A till B? Även hållberhetsaspekten är viktig att ha med i valet av förpackningar. Hur jobbar ert företag med hållbarhetsfrågor? Ska förpackningarna ni väljer att använda vara återvinningsbara och tillverkade av återvunna material? Vill du att det ska vara lätt för dina kunder lätt ska kunna återvinna förpackningen? Gör det då enkelt för kunden att lösa det. Du behöver också identifiera var dina kunder finns och hur de önskar få sina leveranser. Vill du erbjuda kunden hemleverans, paketboxar eller postombud? Vad du vill kunna erbjuda styr även valet av förpackningen. Slutligen, sätt en rimlig budget för förpackningsmaterial.

2. Anpassa emballaget efter dina produkters egenskaper 

Vad har dina produkter för egenskaper? Skickar du produkter som är sköra, tåliga, känsliga för temperatur, hårda, mjuka eller vassa? Produkter som glas och flaskor är sköra och känsliga mot stötar och skakningar bör packas med ett extra skydd och med tydlig märkning. Risken är annars stor att produkterna kommer fram skadade. Andra produkter som exempelvis metall står emot stötar bättre men kan vara känsliga mot rost och fukt. Därför kan de behöva ett skyddande emballage innan de packas ner i förpackningen. Se till att anpassa valet av emballage efter just dina produkter.

3. Värdet på de produkter du ska skicka 

Vad kostar produkterna du vill skicka och hur går de ihop med din förpackningsstrategi ihop med prislappen på dina produkter? Har du varor av högre kvalitét och kostnad kan det vara lönsamt att använda extra skydd för produkterna, annars kan det bli dyrt att ersätta produkterna. Vill du skicka en produkt med högt andrahandsvärde bör du också packa därefter och vårda dina produkter ordentligt under frakten. Kunder som gör dyra inköp kan också ha högre förväntningar på förpackningen och här är det viktigt att du möter kundens förväntan. När du väljer ett passande emballage kan du skapa en känslomässig koppling med kunden som uppskattar din företagsprofil hela vägen från köp till att produkten kommer hem till kunden. Emballaget blir mer än enbart ett material som skyddar produkten från att skadas.

4. Utgå från produktens vikt och mått

Vilket förpackningsmaterial du väljer att använda dig av för att packa dina produkter ska vara anpassad efter din orderstruktur. Inom e-handel skickar man inte en produkt utan en order vilket är viktigt att komma ihåg. Det innebär att varje enskild order kan innehålla mer än en produkt. Därför är det viktigt att utgå från det och anpassa emballaget efter att kunna sampacka dina webbordrar.

Ett tips är att samla på dig mycket information kring dina produkter och hur orderstrukturen ser ut. Det gör du enklast genom att mäta produktens längd, bredd och höjd. Det gör att du också får en större förståelse för dina behov och kan enklare välja storlek på ditt emballage. För att optimera det ännu mer kan du mäta produkter som ofta sampackas för att utifrån det kunna välja storlek på ditt emballage.

 

5. Kartlägg packprocessen för dina produkter

En viktig aspekt att ha med sig är hur snabbt du behöver packa för att möta efterfrågan på marknaden. Har ni en viss leveranstid som ni erbjuder till kunderna så behöver du också kunna till godo se dessa mot kunden. Med en optimerad packprocess sparar du både resurser och pengar samtidigt som du också kan skicka dina produkter snabbare. Du kan läsa mer om optimerade packprocesser.


Vi hoppas att våra tips har hjälpt dig på vägen och att det blir lättare för dig att veta vilket emballage du ska välja. För att hjälpa dig ytterligare, och göra valet enklare, har vi samlat ihop olika paket anpassade för olika budgetar. Hos oss kan du hitta allt du behöver för att kunna packa och skicka dina varor.

Vilken budget ska ett e-handelsföretag ha för emballage? En bra riktlinje att utgå från är att budgetera 1–3 % av omsättningen till emballage. När du fått bättre grepp om grundpaketet kan du även börja fundera på vilken budget du har att röra dig med och vilka förväntningar dina kunder har på förpackningen när de handlar hos dig.

 I våra paket har vi satt ihop tre olika nivåer där Budget och Medel passar perfekt för dig som säljer billiga varor och har ett lågt snittköp. För dig med större budget, har ett högre snittköp och större volymer så rekommenderar vi Premium.

Har du några frågor eller funderingar kring ditt val av emballage? Tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig!

Grundpaket

1. Packmaterial-wellpapplådor i flera storlekar, e-handelspåse eller bubbelpåse
2. Packtejp | 3. Stötdämpande/fyllnadsmaterial | 4. Övriga bra-att-ha saker; måttband,
brytbladskniv och en tejphållare för enklare applicering.


Budget


Medel


Premium

Rekommenderade produkter för dig som driver en e-handel:

E-handelslådorE-handelslådor

E-handelslådor
I vårt sortimenat av E-handelsemballage kan vi erbjuda en stor variation av lådor som exempelvis lättmonterade e-handelslådor, instabox-vänliga postkartonger, varubrev och brevpack.

E-handelspåsar med etiketterE-handelspåsar med etiketter

E-handelspåsar
Det perfekta ytteremballaget om du ska skicka varor som inte riskerar transportskador, till exempel kläder och textilier. Vi har e-handelspåsar i många olika storlekar, färger och material! 

TransportetiketterTransportetiketter

Transportetiketter
Här hittar du transportetiketter som  passar de flesta speditörerna på svenska marknaden som DHL, Doc Basic, DSV Fraktpak, Schenker och Posten.

PacktejpPacktejp

Packtejp
Förslut dina paket ordentligt med våra olika typer av packtejp, förslutningsetiketter eller förseglingsremsor.

Emballage med eget tryckEmballage med eget tryck

Emballage med eget tryck
Kundens upplevelse av ditt varumärke förstärks med en snygg förpackning och ger dig chansen att lyfta din företagsprofil. Ett kostnadseffektivt sätt att profilera ditt företag!

Nu kan vi trycka din logotyp på ett prisvärt sätt på stora delar av vårt standardsortiment. Vi trycker i små och stora upplagor med vår nya digitalpress!

Tillbaka till kunskapsbanken